VÄLKOMMEN!

Handlar du som Privatperson eller som Företag, Kommun eller Landsting?

Privat  Företag

Köpvillkor hos Lek & Lär

Lek & Lär har ett brett sortiment av pedagogiska leksaker av hög kvalitet. Många av leksakerna ingår i vårt bassortiment och andra leksaker gästspelar bara tillfälligt. Vissa av våra gäster hittar du bara i butiken, andra hittar du även i vår nätbutik. Vi välkomnar alla sorters order, stora som små. Vårt mål är att du ska känna dig lika välkommen i vår webshop som i vår leksaksbutik på Storgatan i Ängelholm!

För köpvillkor, frakter etc följer Lek & Lär Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

 

Nedan hittar du allt om: Personuppgifter, ångerrätt, reklamation, frakt, ej uthämtade paket, leveranstid, transporter, priser etc...

 

1. Personuppgifter

De uppgifter som registreras om dig i Lek & Lärs kundregister är endast till för att vi ska kunna fullfölja vårt åtagande mot dig som kund. Uppgifterna som registreras är till för din säkerhet och för att vi ska kunna erbjuda en säker betalning samt kunna skicka varorna till dig. Registreringen sker enligt de regler som anges i Personuppgiftslagen och sparas på säkra servrar. Uppgifterna är också skyddade mot tredje part. Ditt mobilnummer behöver vi för att DHL ska kunna avisera dig om när paktetet har nått fram till ditt utlämningsställe. Din e-postadress behöver vi för att kunna kontakta dig om mobilnumret du angett inte fungerar. Vi sparar den även för att kunna skicka framtida relevanta erbjudanden till dig. Detta kan du när som helst avregistrera dig från.

 

2. Ånger/bytesrätt (gäller privatpersoner, gäller ej företag)

Om du av någon anledning inte skulle vara nöjd med den vara du beställt har du full rätt att byta till annan produkt, inom 14 dagar. Du har också rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från och med den dag du hämtade ut paketet. Önskar du byta/returnera en vara, kontakta oss via e-post på leklar(at)leklar.se, så vi vet att du vill byta/returnera. För att få pengar tillbaka, ska varan du returnerar vara oanvänd och returneras i originalförpackning med eventuella originalhandlingar och emballage, samt vara oss tillhanda innan de 14 dagarna har passerat. Varan och förpackningen kommer att värderas av oss vid ankomst och vi ersätter dig efter varans aktuella värde. När vi tagit emot din retur och kontrollerat varan, får du pengar tillbaka för varan (alternativt del/krediterar vi fakturan, om den inte redan betalts). Klarna hjälper oss med eventuella återbetalningar. Vid byte/retur av vara/varor gör vi avdrag för den faktiska kostnaden för ursprungsfrakten. Underlag från DHL kan givetvis fås på begäran. Detta gäller även vid beställningar över 1 000:- som skickats "fraktfritt".

Vi ersätter inte kostnaden för returfrakten och du är själv ansvarig för de returnerade varorna tills dess att vi kvitterat att vi tagit emot dem.

Om du vill byta till en annan vara, tillkommer 59:- i fraktkostnad för den nya varan.

 

3. Reklamation

Vi kontrollerar alltid alla varor noggrant innan vi skickar dem. Skulle varan mot förmodan vara skadad eller defekt, eller om du har fått fel leverans av antingen varor eller produkter önskar vi att du omedelbart kontaktar oss på e-post leklar(at)leklar.se så att vi snarast möjligt kan rätta till felet. Kontakta oss innan du skickar tillbaka några varor!

Efter kontakt sänder vi dig en retursedel så att du fraktfritt ska kunna returnera den felaktiga varan utan kostnad för dig. När vi kontrollerat din reklamation ersätter vi dig med en ny vara.

Varor som returneras till oss mot postförskott eller efterkrav utlöses ej.

 

4. Frakt

Vi levererar med DHL till service point till privatpersoner, vilket betyder att du hämtar ut dina varor på aktuellt utlämningsställe (oftast den lokala matvarubutiken eller bensinstationen). Fraktkostnaden för leverans till DHL service point är 59 kr för alla försändelser oavsett storlek och vikt*, MEN beställer du varor för 1 000 kr eller mer sänder vi dig dina varor fraktfritt. Observera att det är personen som står som mottagare på paketet som måste hämta ut paketet hos DHL service point och legitimation ska visas. Om ett bud hämtar paketet ska budet visa både mottagarens- och sitt eget leg.

 

På vår hemsida kan du följa ditt paket genom att ange det sändningsnummer du fick i samband med beställningen. Du kan då ofta hämta ut ditt paket en dag tidigare på ditt utlämningsställe eftersom du då slipper att vänta på avisering (som normalt sker via sms till det mobilnummer som angivits vid beställningen, om inget annat angivits). Det är ditt ansvar som kund att ange korrekta kontaktuppgifter (namn, adress, e-post, telefonnummer), vid beställning. Vi ansvarar ej för felaktigt lämnade uppgifter och eventuella följder därav.

Vår genomsnittliga leveranstid är 1,5 dagar. Normalt sett kan du alltså hämta ut ditt paket redan nästa dag. Om du bor på en plats dit DHL inte levererar dagligen kan det ta upp till 2-4 arbetsdagar innan paketet når utlämningsstället.
Tänk på att paketet, från det att det anländer till utlämningsstället, ligger kvar i 14 dagar. Hämtas inte paketet ut inom denna tid går paketet i retur till oss, vilket innebär extra kostander för dig som kund, (läs mer under punkt 5).

Tänk också på att inför storhelger såsom jul, påsk, halloween mm kan leveranstiden förlängas på grund av hård belastning hos DHL. Lägg därför din order i god tid så att den säkert hinner fram.

Vid icke skrymmande försändelser (under 1 kg), skickar vi när det så passar, i vadderade påsar med posten, för snabb leverans direkt i din brevlåda.

 

Vid beställningar från företag, sjukhus, förskolor, skolor, institutioner osv, skickas varorna med DHL paket, direkt till mottagaren. Fraktkostnaden för leverans med DHL paket är 100 kr + moms för alla försändelser oavsett storlek och vikt*, MEN beställer du varor för 1000 kr + moms eller mer, sänder vi dig dina varor fraktfritt. Normal leveranstid är 1-2 arbetsdagar. DHL levererar på vardagar mellan kl 07.00-17.00. Vänligen meddela oss om ni inte är på plats, har avvikande öppettider, lunchstängt eller önskar senarelägga leveransen. DHL tar ut en avgift som vi tvingas debitera på er faktura, vid leveranshinder, exempelvis om det är stängt hos mottagaren när de ska leverera paketen. Om ett företag vill ha leverans till DHL service point, och hämta ut paketet själva så går det givetvis utmärkt. Meddela oss vid beställningen så fixar vi det. Observera att det är personen som står som mottagare på paketet som måste hämta ut paketet hos DHL service point och legitimation ska visas. Om ett bud hämtar paketet ska budet visa både mottagarens- och sitt eget leg.

 

*För vissa skrymmande varor kan särskilda fraktvillkor gälla. Detta hittar du på respektive produkt.

För väggpaneler och liknande skrymmande produkter i kategorin väntrumsleksaker, tar vi ut en enhetsfrakt på 250 kr + moms p g a skrymme och vikt.

 

5. Ej uthämtade paket

För paket som inte hämtas ut och därmed automatiskt går i retur till oss, debiterar vi 350 SEK, inkl moms. Detta för att täcka våra omkostnader såsom ursprungsfrakt, returfrakt och hanteringskostnader.

Det är ditt ansvar som kund att ange korrekta kontaktuppgifter (namn, adress, e-post, mobilnummer, telefonnummer), vid beställning. Vi ansvarar ej för felaktigt lämnade uppgifter och eventuella följder därav.
 

6. Leverans

 

6a. Leveranstid

Normalt sett skickar vi dina varor inom 24 timmar från det att du lagt din beställning, helgfria dagar. Undantag från detta kan gälla vid högtider/semestertider, se kundtjänst för aktuella uppgifter. Vårt lagersaldo uppdateras kontinuerligt, minut för minut. Men det finns alltid en liten risk att saldot är fel och att vi av någon anledning inte har varan du har beställt. Vi kontaktar dig då via telefon eller e-post om du önskar en delleverans eller om du önskar avboka den saknade varan. I detta fall informerar vi dig även om beräknad leveranstid för den saknade varan. Självklart står vi i så fall för fraktkostnaderna för den extra försändelsen.

Om vi mot förmodan inte kan leverera ut dina varor inom 3 dagar från vårt lager har du rätt att avboka din beställning. Meddela oss då skriftligen via e-post.

Lägger du din beställning på en lördag, söndag eller helgdag tas din order om hand först nästkommande vardag.

 

6b. Leveransadress

Leverans sker till den adress som du anger vid beställningstillfället. Väljer du någon av Klarnas betalningslösningar, så kommer leveransadressen alltid att korrigeras av Klarna, till din folkbokföringsadress, även om du vid beställningstillfället har lagt in en alternativ leveransadress. Kontrollera därför alltid din bekräftelse. OM du önskar en alternativ leveransadress, får du välja PayPal som betalningsalternativ, ELLER kort/direktbetalning via Klarna MEN du måste alltid ange den alternativa leveransadressen i meddelanderutan, detta för att undvika missförstånd.

 

7. Transporter
Om varan skadas eller kommer bort under transport från Lek & Lär till dig ansvarar Lek & Lär för transportskador och eventuella kostnader. Om varan skadas eller kommer bort då du returnerar varan till Lek & Lär ansvarar du för transporten och eventuella kostnader.

Om du redan vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ska du vid mottagandet omgående anmäla detta till aktuellt transportombud eller aktuellt utlämningsställe.

 

8. Betalsätt

Hela vår webplats, inklusive betalsidan och kassan, är krypterad (HTTPS) för att du som kund ska känna dig trygg i ditt köp. HTTPS är en metod för att överföra krypterad data och som gör det mycket svårt för en extern part att ”snappa” upp information som överförs i samband med betalögonblicket. Det är med andra ord säkert att handla i vår webshop.

 

Hos Lek & Lär kan du betala din vara på olika sätt. Dels kan du använda betaltjänsten Klarna som erbjuder såväl faktura som kortbetalning och direktbetalning via bank. Du kan även välja PayPal som betalningsalternativ. Som företag kan du även välja att bli fakturerad dirket av oss. Läs mer om de olika betalsätten under punkt 8a-8e.

 

8a. Klarna Checkout
Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan görs direkt av butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande erbjuds genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Observera att faktura ligger som förvalt betalningsalternativ. Se https://checkout.klarna.com/legal/swe/sv-se/generic.html (Länken öppnas i nytt fönster) för kompletta villkor gällande Klarna Checkout.

 

8b. Klarna Faktura

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

    •    Få alltid hem varan innan du betalar

    •    Betalningstid - alltid 14 dagar

    •    Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter

    •    Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*

    •    Ladda ner dina fakturor från klarna.se

    •    Möjlighet till delbetalning.

Observera att om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

 

8c. Klarna Konto

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

    •    Få alltid hem varan innan du betalar

    •    Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet

    •    Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter

    •    Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura

    •    Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad

    •    En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp

    •    Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Läs mer: Allmänna villkor

Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

 

8d. Företagsfaktura

Representerar du ett företag, förskola, skola, vårdcentral, sjukhus eller annan offentlig inrättning fakturerar vi efter önskemål. Normalt tillämpar vi 30 dagars kredit. Observera att frakt normalt tillkommer på ordrar under 1000 SEK + moms, samt att det alltid är fraktifritt vid beställningar över 1000 kr + moms*. Vi utför sedvanlig kreditprövning av varje företag. I de fall vi finner att något är oklart vid vår kontroll, kontaktar vi er för eventuellt alternativt betalningssätt.

Om din betalning inte når oss innan förfallodatum har passerat och vi måste skicka en påminnelse, så debiterar vi en påminnelseavgift på 60:- + dröjsmålsränta, 18%.

*För vissa skrymmande varor gäller andra fraktvillkor, men det står tydligt angivet under produktinformationen.

 

8e. Förskottsbetalning

Du betalar in pengar i förväg på vårt bankgiro nr. När vi registrerat betalningen, skickar vi varorna. Meddela oss om du önskar detta betalningsalternativ, så återkommer vi med information om hur du går till väga. Räkna med någon dags extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning.

 

9. Priser/Lagersaldo
Priser visas i SEK, ink/ex moms (beroende på hur du har valt att visa priserna), och vi reserverar oss för evetuella skriv-/ eller systemfel som kan medföra att fel pris eller lagersaldo visas. OM en vara beställts med felaktigt pris, meddelar vi alltid detta innan varorna skickas, så att du som kund har möjlighet att välja bort/byta ut den aktuella varan, och vet vad totalsumman blir.

 

10. Tvist
Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Sedan februari 2016 erbjuder EU en onlineplattform där du som konsument kan få hjälp med prövning utanför domstol. Denna länk till "Online dispute resolution" är lagstadgad och ska finnas hos varje e-handlare. Så även hos oss. Klicka här för vidare information.

 

11. Kontakta oss
Du kan alltid nå oss på Lek & Lär genom att skicka e-post till leklar(at)leklar.se. Det går också bra att ringa till vår butik i Ängelholm som är öppen kl 10.00-18.00 på vardagar samt 10.00-15.00 på lördagar. Telefonnumret är: 0431-218 03.

 

Lek & Lär i Ängelholm AB

Storgatan 56a

262 32 ÄNGELHOLM

0431-218 03

Organisationsnummer: 556860-9258

 

Företag?