VÄLKOMMEN!

Handlar du som Privatperson eller som Företag, Kommun eller Region?

Privat  Företag

 

Köpvillkor hos Lek & Lär

Lek & Lär har ett brett sortiment av pedagogiska leksaker av hög kvalitet. Många av leksakerna ingår i vårt bassortiment och andra leksaker gästspelar bara tillfälligt. 

Vi välkomnar alla sorters order, stora som små. Vårt mål är att du ska känna dig lika välkommen i vår webshop!

För köpvillkor, frakter, ångerrätt etc följer Lek & Lär (Menoj AB, nedan benämnt som Lek & Lär) Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer samt de regler som gäller i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59).

 

Nedan hittar du allt om:
1. Personuppgifter
2. Ångerrätt
3. Reklamation
4. Frakt
5. Ej uthämtade paket
6. Leveranser
7. Transporter
8. Betalsätt

9. Priser / Lagersaldo
10. Tvist
11. Kontakta oss

 

 

1. Personuppgifter

De uppgifter som registreras om dig i Lek & Lärs kundregister är endast till för att vi ska kunna fullfölja vårt åtagande mot dig som kund. Uppgifterna som registreras är till för din säkerhet och för att vi ska kunna erbjuda en säker betalning samt kunna skicka varorna till dig. Registreringen sker enligt de regler som anges i Personuppgiftslagen och sparas på säkra servrar. Uppgifterna är också skyddade mot tredje part. Ditt mobilnummer behöver vi för att DHL/PostNord ska kunna avisera dig om när paktetet har nått fram till ditt utlämningsställe. Din e-postadress behöver vi för att kunna kontakta dig om mobilnumret du angett inte fungerar. Vi sparar den även för att kunna skicka framtida relevanta erbjudanden till dig. Detta kan du när som helst avregistrera dig från.

 

2. Ånger/bytesrätt (gäller privatpersoner, gäller ej företag eller andra verksamheter)

Om du av någon anledning inte skulle vara nöjd med den vara du beställt har du full rätt att byta till annan produkt, inom 14 dagar. Du har också rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från och med dagen efter den dag då du hämtade ut paketet. Önskar du byta/returnera en vara, kontakta oss via e-post på leklar(at)leklar.se, innan du skickar returen, så vi vet att du vill byta/returnera. 

För att få pengar tillbaka, ska varan du returnerar vara oanvänd och returneras i originalförpackning med eventuella originalhandlingar och emballage, samt vara oss tillhanda innan 14 dagarna har passerat (räknat från den dag då du skriftligen meddelat oss att du vill ångra ditt köp). Varan och förpackningen kommer att värderas av oss vid ankomst och vi ersätter dig efter varans aktuella värde. När vi tagit emot din retur och kontrollerat varan, får du pengar tillbaka för varan (alternativt del/krediterar vi fakturan, om den inte redan betalts). Klarna hjälper oss med återbetalningen (undantaget om du betalat via Swish, för då hanterar vi själva returen via banken). Kostnaden för returfrakten står du själv för. Du är även ansvarig för de returnerade varorna tills dess att vi kvitterat att vi tagit emot dem.

Om du vill byta till en annan vara, tillkommer 69:- i fraktkostnad för den nya varan.
Observera att vi inte löser ut paket. Vi hämtar ej heller ut returer hos ombud, utan varan måste skickas spårbart, direkt till oss, som företagspaket eller service point-retur.

Du kan alltså inte skicka din retur som ett skrymmande brev, då dessa inte delas ut direkt till mottagaren. Paket som kommer till ombud kommer att få gå i retur till avsändaren.

Antingen så skickar du returen som ett företagspaket (med valfri speditör), eller så skickar du returen som en service point-retur (med DHL). I båda fallen kommer du att få ett sändningsnummer av speditören, så att du kan spåra paketets väg tillbaka till oss. Du får därigenom ett "kvitto" på att du har skickat paketet i retur, och kan dels se när vi kvitterat att vi har tagit emot paketet, och dels så har du bevis på att du skickat paketet, ifall speditören tappar bort det. Oavsett vilket så är det fortfarande du som kund som är ansvarig för varorna hela vägen från det att du skickar dem, och fram till att vi kvitterat att vi har tagit emot paketet. Emballera väl, för vi ansvarar inte heller för hur innehållet ser ut efter returtransporten, och återbetalar utefter varans skick när den kommer tillbaka.

Ånger/bytesrätt gäller endast privatpersoner (alltså inte företag eller andra verksamheter).

 

3. Reklamation

Vi kontrollerar alltid alla varor noggrant innan vi skickar dem. Skulle varan mot förmodan vara skadad eller defekt, eller om du har fått fel leverans av antingen varor eller produkter önskar vi att du omedelbart kontaktar oss på e-post leklar(at)leklar.se så att vi snarast möjligt kan rätta till felet. Kontakta oss innan du skickar tillbaka några varor!

Efter kontakt sänder vi dig en retursedel så att du fraktfritt ska kunna returnera den felaktiga varan utan kostnad för dig. När vi kontrollerat din reklamation ersätter vi dig med en ny vara.

Varor som returneras till oss mot postförskott eller efterkrav utlöses ej. Observera att vi inte heller hämtar ut returer hos ombud, utan varan måste skickas spårbart, direkt till oss. Du kan alltså inte skicka din retur som ett skrymmande brev, då dessa inte delas ut direkt till mottagaren. 

 

4. Frakt

Vi levererar med DHL och/eller PostNord till privatpersoner, vilket betyder att du hämtar ut dina varor på aktuellt utlämningsställe (oftast den lokala matvarubutiken eller bensinstationen). Alla varor i vår kategori "kreativ lek",  skickas med PostNord direkt från vårt externa lager, direkt till utlämningsställe/företag, och kan inte hämtas vid lager (även om det går att välja i kassan). Fraktkostnaden för leverans till DHL/PostNord utlämningsställe är 69 kr för alla försändelser oavsett storlek och vikt*, MEN beställer du varor för 499 kr eller mer sänder vi dig dina varor fraktfritt*. Observera att det är personen som står som mottagare på paketet som måste hämta ut paketet hos utlämningsstället och legitimation ska visas. Om ett bud hämtar paketet ska budet visa både mottagarens- och sitt eget leg. 

 

Det är ditt ansvar som kund att ange korrekta kontaktuppgifter (namn, adress, e-post, mobil/telefonnummer), vid beställning. Vi ansvarar ej för felaktigt lämnade uppgifter och eventuella följder därav.

Vår genomsnittliga leveranstid är 2-3 arbetsdagar. Om du bor på en plats dit DHL/Postnord inte levererar dagligen kan det ta upp till 2-4 arbetsdagar innan paketet når utlämningsstället.
Tänk på att paketet, från det att det anländer till utlämningsstället, ligger kvar i 14 dagar. Hämtas inte paketet ut inom denna tid går paketet i retur till oss, vilket innebär extra kostander för dig som kund, (läs mer under punkt 5).

Tänk också på att inför storhelger såsom jul, påsk, halloween mm kan leveranstiden förlängas på grund av hård belastning hos speditörerna. Lägg därför din order i god tid så att den säkert hinner fram.

Vid icke skrymmande försändelser (under 1 kg), skickar vi när det så passar, i vadderade påsar med posten, för snabb leverans direkt i din brevlåda.

 

Vid beställningar från företag, sjukhus, förskolor, skolor, institutioner osv, skickas varorna med DHL/PostNord företgspaket, direkt till mottagaren. Fraktkostnaden för leverans med DHL/PostNord företagspaket är 100 kr + moms för alla försändelser oavsett storlek och vikt*, MEN beställer du varor för 2 000 kr exklusive moms eller mer, sänder vi dig dina varor fraktfritt. Normal leveranstid är 2-4 arbetsdagar. Leverans på vardagar mellan kl 07.00-18.00. Vänligen meddela oss om ni inte är på plats, har avvikande öppettider, lunchstängt eller önskar senarelägga leveransen. DHL tar ut en avgift som vi tvingas debitera på er faktura, vid leveranshinder, exempelvis om det är stängt hos mottagaren när DHL ska leverera försändelsen. Om PostNord inte kan leverera körs paketet till närmaste utlämningsställe, där det kan hämtas efter att man aviserats (inom 1-2 arbetsdagar).

*Vid köp av lekkuddar/hoppsäckar och vissa uteleksprodukter, tillkommer en skrymmesavgift som uträknas för varje order och ska godkännas av kund.

 

Om ett företag vill ha leverans till DHL service point, och hämta ut paketet själva så går det givetvis utmärkt. Meddela oss vid beställningen så fixar vi det. Legitimation ska visas av den som hämtar ut paketet. 

 

Om ett företag använder Klarna i sin beställning så blir den automatiska fraktkostnaden 69 kronor och paketet skickas till närmaste DHL/Postnord utlämningsställe. Vill ni istället ha paketet skickat som företagspaket så får en kompletterande frakt köpas till. Denna produkt hittas under "Service" i vänstermenyn och den heter "Uppgradera frakt från Servicepoint till Företag". Fraktfrigränsen för företag är 2000:- + moms.

 

*För vissa varor kan avvikande fraktvillkor alternativt leveranstider gälla. Detta står då tydligt angivet på respektive produkt.

 

5. Ej uthämtade paket

För paket som inte hämtas ut och därmed automatiskt går i retur till oss, debiterar vi 350 SEK, inkl moms. Detta för att täcka våra omkostnader såsom ursprungsfrakt, returfrakt och hanteringskostnader.

Det är ditt ansvar som kund att ange korrekta kontaktuppgifter (namn, adress, e-post, mobilnummer, telefonnummer), vid beställning. Vi ansvarar ej för felaktigt lämnade uppgifter och eventuella följder därav.
 

6. Leverans

 

6a. Leveranstid

Normalt sett skickar vi dina varor 2-4 arbetsdagar från det att du lagt din beställning, helgfria dagar. Undantag från detta kan gälla vid högtider/semestertider, se leveranstider för aktuella uppgifter. Vårt lagersaldo uppdateras kontinuerligt, minut för minut. Men det finns alltid en liten risk att saldot är fel och att vi av någon anledning inte har varan du har beställt. Vi kontaktar dig då via telefon eller e-post om du önskar en delleverans eller om du önskar avboka den saknade varan. I detta fall informerar vi dig även om beräknad leveranstid för den saknade varan. Självklart står vi i så fall för fraktkostnaderna för den extra försändelsen.

Om vi mot förmodan inte kan leverera ut dina varor inom 3 dagar från vårt lager har du rätt att avboka din beställning. Meddela oss då skriftligen via e-post.

Lägger du din beställning på en lördag, söndag eller helgdag tas din order om hand först nästkommande helgfria vardag (normalt inom 2-4 arbetsdagar).

 

6b. Leveransadress

Leverans sker till den adress som du anger vid beställningstillfället (närmaste utlämningsställe för privatpersoner). Väljer du någon av Klarnas betalningslösningar, så kommer leveransadressen alltid att korrigeras av Klarna, till din folkbokföringsadress, även om du vid beställningstillfället har lagt in en alternativ leveransadress. Kontrollera därför alltid din bekräftelse. OM du önskar en alternativ leveransadress, får du välja swish som betalningsalternativ, ELLER kort/direktbetalning via Klarna MEN du måste alltid ange den alternativa leveransadressen i meddelanderutan, detta för att undvika missförstånd.

 

7. Transporter
Om varan skadas eller kommer bort under transport från Lek & Lär till dig ansvarar Lek & Lär för transportskador och eventuella kostnader.

Om du redan vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ska du vid mottagandet omgående anmäla detta till aktuellt transportombud eller aktuellt utlämningsställe.

Vid retur av vara till Lek & Lär,  ansvarar du för transporten och eventuella tillkomna kostnader i samband med returtransporten. Om varan skadas eller kommer bort då du returnerar varan till Lek & Lär så är det ditt ansvar, fram tills dess att vi kvitterat att vi har tagit emot returen. 

Observera att vi inte löser ut paket. Vi hämtar ej heller ut returer hos ombud, utan varan måste skickas spårbart, direkt till oss. Du kan alltså inte skicka din retur som ett skrymmande brev, då dessa inte delas ut direkt till mottagaren. 

Antingen så skickar du returen som ett företagspaket (med valfri speditör), eller så skickar du returen som en service point-retur (med DHL). I båda fallen kommer du att få ett sändningsnummer av speditören, så att du kan spåra paketets väg tillbaka till oss. Du får därigenom ett "kvitto" på att du har skickat paketet i retur, och kan dels se när vi kvitterat att vi har tagit emot paketet, och dels så har du bevis på att du skickat paketet, ifall speditören tappar bort det. Oavsett vilket så är det fortfarande du som kund som är ansvarig för varorna hela vägen från det att du skickar dem, och fram till att vi kvitterat att vi har tagit emot paketet. Emballera väl, för vi ansvarar inte heller för hur innehållet ser ut efter returtransporten, och återbetalar utefter varans skick när den kommer tillbaka.

 

 

8. Betalsätt

Hela vår webplats, inklusive betalsidan och kassan, är krypterad (HTTPS) för att du som kund ska känna dig trygg i ditt köp. HTTPS är en metod för att överföra krypterad data och som gör det mycket svårt för en extern part att ”snappa” upp information som överförs i samband med betalögonblicket. Det är med andra ord säkert att handla i vår webshop.

 

Hos Lek & Lär kan du betala din vara på olika sätt. Dels kan du använda betaltjänsten Klarna som erbjuder såväl faktura som kortbetalning och direktbetalning via bank. Du kan även välja Swish som betalningsalternativ. Som företag kan du även välja att bli fakturerad dirket av oss. Läs mer om de olika betalsätten under punkt 8a-8e.

Givetvis tar vi inte ut varesig expeditionsavgift eller fakturaavgift, MEN vid felaktigt- och/eller inkomplett angiven fakturaadress och/eller fakturamärkning/referens, tillkommer en eftersökningsavgift på 49:- + moms.

Detta för att delvis kompensera för den tid vi tvingas lägga på eftersökning av korrekta uppgifter.

 

8a. Klarna Checkout
Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan görs direkt av butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande erbjuds genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Observera att faktura ligger som förvalt betalningsalternativ. Se https://checkout.klarna.com/legal/swe/sv-se/generic.html (Länken öppnas i nytt fönster) för kompletta villkor gällande Klarna Checkout.

 

8b. Klarna Faktura

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

    •    Få alltid hem varan innan du betalar

    •    Betalningstid - alltid 14 dagar

    •    Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter

    •    Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*

    •    Ladda ner dina fakturor från klarna.se

    •    Möjlighet till delbetalning.

Observera att om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

 

8c. Klarna Konto

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

    •    Få alltid hem varan innan du betalar

    •    Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet

    •    Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter

    •    Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura

    •    Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad

    •    En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp

    •    Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Läs mer: Allmänna villkor

Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

 

8d. Företagsfaktura

Representerar du ett företag, förskola, skola, vårdcentral, sjukhus eller annan offentlig inrättning fakturerar vi efter önskemål. Normalt tillämpar vi 20 dagars kredit (undantaget kommuner och landsting). Vi utför sedvanlig kreditprövning av varje företag. I de fall vi finner att något är oklart vid vår kontroll, kontaktar vi er för eventuellt alternativt betalningssätt. OBS! För nya företagskunder tillämpar vi förskottsbetalning.

Givetvis tar vi inte ut varesig expeditionsavgift eller fakturaavgift, men vid felaktigt- och/eller inkomplett angiven fakturaadress och/eller fakturamärkning/referens, tillkommer en eftersökningsavgift på 49:- + moms.

Detta för att delvis kompensera för den tid vi tvingas lägga på eftersökning av korrekta uppgifter.

Vid felaktigt angiven leveransadress kommer eventuella kostnader för bomkörningar, avisering, adressändring mm, som DHL debiterar oss, att påföras fakturan.

Det är ditt ansvar som kund att vid beställningstillfället ange korrekta uppgifter gällande leveransadress och fakturaadress.

Om din betalning inte når oss innan förfallodatum har passerat och vi måste skicka en påminnelse tillkommer en påminnelseavgift på 60:-. Efter förfallodatum tillkommer även dröjsmålsränta med gällande referensränta +8%-enheter.

 

 

8e. Förskottsbetalning

Du betalar in aktuellt belopp i förväg på vårt bankgironummer. När vi registrerat betalningen, skickar vi varorna. Meddela oss om du önskar detta betalningsalternativ, så återkommer vi med information om hur du går till väga. Räkna med någon dags extra leveranstid om du väljer förskottsbetalning. För nya företagskunder tillämpar vi förskottsbetalning.

 

8f. Swish

Du betalar in aktuellt belopp till vårt Swishnummer (X), direkt efter att du lagt din beställning i vår webshop, och anger ditt ordernummer som referens vid betalningen. 

När vi registrerat betalningen, skickar vi varorna. Om du ångrar ditt köp så måste du omedelbart meddela oss detta, genom att, när du får din beställningsbekräftelse, med vändande mail avboka din beställning. Att inte swisha, räknas inte som en automatisk avbeställning av lagd order och om ordern har hunnit behandlas så får du själv stå för returkostnaden av de skickade varorna om du hämtar ut dem. Hämtar du ut varorna trots att du inte har swishat betalningen, så räknas ordern som godkänd och du blir du automatiskt betalningsskyldig.

 

9. Priser/Lagersaldo
Priser visas i SEK, ink/ex moms (beroende på hur du har valt att visa priserna), och vi reserverar oss för evetuella skriv-/ eller systemfel som kan medföra att fel pris eller lagersaldo visas. OM en vara beställts med felaktigt pris, meddelar vi alltid detta innan varorna skickas, så att du som kund har möjlighet att välja bort/byta ut den aktuella varan, och vet vad totalsumman blir.

 

10. Tvist
Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Sedan februari 2016 erbjuder EU en onlineplattform där du som konsument kan få hjälp med prövning utanför domstol. Denna länk till "Online dispute resolution" är lagstadgad och ska finnas hos varje e-handlare. Så även hos oss. Klicka här för vidare information.

 

11. Kontakta oss
Du kan alltid nå oss på Lek & Lär genom att skicka e-post till leklar(at)leklar.se. Det går också bra att ringa till oss och telefonnumret är: 070-8484856

 

Lek & Lär

Menoj AB

Björkhagsvägen 3

65461 Karlstad

Organisationsnummer: 556894-2121

 

 

Integritetspolicy för Lek & Lär, Menoj  AB

 

1. Allmänt

Som kund hos Lek & Lär vill vi att du ska känna dig trygg när du lämnar ut dina personuppgifter till oss. Vi är måna om din personliga integritet och ser dina personuppgifter som ett lån. Det innebär att vi är försiktiga med att samla in information som kan kopplas till din person. Vår integritetspolicy följer de lagar och riktlinjer som gäller i dataskyddsförordningen.

Denna integritetspolicy behandlar och beskriver hur Lek & Lär, Menoj AB, org. nr 556894-2121, Björkhagsvägen 3, 654 61 Karlstad, Sverige, (nedan Lek & Lär) samlar in personuppgifter, för vilket ändamål vi samlar in dem, hur vi lagrar dem och på vilken rättslig grund vi gör det. Lek & Lär är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.

2. När och varför vi samlar in och behandlar dina personuppgifter

2.1 För att du ska kunna köpa våra varor måste vi samla in och behandla personuppgifter om dig. Vi måste veta vem som köper varan och hur den ska betalas. Vi samlar bara in precis de uppgifter vi behöver för att kunna fullfölja våra förpliktelser mot dig som kund och besökare till vår webbplats.

2.2 I kassan kan du som kund välja mellan att betala för dina varor via Klarna, PayPal eller om du är juridisk person även via faktura direkt från Lek & Lär. I samband med köp kommer dina personuppgifter (inklusive personnummer) att behandlas av någon av dessa betalleverantörer och uppgifterna kan i samband med detta komma att samköras med uppgifter från kreditupplysningsregister.

2.3 Slutligen behöver vi dina personuppgifter för att förhindra eventuella bedrägerier.

3. Insamling av information

3.1 I samband med att du gör ett köp hos Lek & Lär samlar vi in information om dig för att kunna ta betalt samt leverera de varor som du har beställt.

Den insamlade informationen inkluderar namn, adress, telefonnummer, e-postadress och betalningsuppgifter. Vi ser även din IP-adress och samlar information om din användning av Lek & Lär’s webbplats www.leklar.se. Detta gör vi för att förbättra din användarupplevelse på vår webbplats och göra den så personlig som möjligt genom att rekommendera lämpliga produkter för dig.

3.2 Lek & Lär använder sig av Googles annonstjänster. I korthet betyder det att vi använder Googles teknik för att förbättra och utveckla innehållet på vår hemsida. I samband med detta skickas viss information från webbläsaren automatiskt till Google. Detta omfattar till exempel webbadressen till sidan du besöker och din IP-adress. Det kan även hända att Google lagrar cookies i webbläsaren eller läser befintliga cookies. Du kan läsa mer om Googles insamling, delning och användning av data här: https://policies.google.com/privacy/partners?hl=sv

4. Laglig grund för behandling av personuppgifter

4.1 För dig som privatperson behandlar vi dina personuppgifter för att kunna fullfölja det avtal vi har mot dig som kund i samband med att du genomför ett köp hos oss.

4.2 Som juridisk person behandlar vi dina uppgifter i syfte att förenkla dina kontakter med oss såväl vad gäller orderhistorik som interaktion med oss i syfte att kunna erbjuda dig relevanta produkter och tjänster.

4.3 Lek & Lär behandlar och samlar ej in några känsliga personuppgifter.

5. Utlämnande till tredje part

5.1 Vi säljer, handlar, eller på annat sätt överför, inte personligt identifierbar information till utomstående part (tredje part). Detta inkluderar dock inte tredje part som hjälper oss att driva vår webbplats eller vårt företag såsom e-handelsleverantör, betalleverantör etc. Dessa parter har vi ett särskilt personuppgiftsbiträdesavtal med i enlighet med dataskyddsförordningen och gällande lagstiftning.

5.2 Lek & Lär kan komma att lämna ut personuppgifter om det är nödvändigt för att följa gällande lagkrav eller krav från lagstiftande myndighet. Detta i syfte att undersöka, förhindra eller vidta åtgärder mot illegala aktiviteter, misstänkt bedrägeri, situationer som medför en potentiell risk för en persons fysiska säkerhet, brott mot våra användarvillkor eller andra tillfällen då lagen kräver så.

6. Informationsskydd

Vi vidtar en rad olika säkerhetsåtgärder för att skydda dina personliga uppgifter. Bland annat använder vi oss av SSL (Secure Socket Layer) som är ett avancerat krypteringsprotokoll för säker överföring av data via Internet. Du som kund behöver kontrollera att SSL inte är avstängt i inställningarna för webbläsaren. I syfte att förhindra obehörig åtkomst vid behandling av ditt betal- eller kreditkortsnummer används även envägskryptering.

De datorer/servrar som används för att lagra personligt identifierbar information lagras i en säker miljö med hjälp av såväl behörighetsstyrningar som brandväggar.

7. Dina rättigheter

Vår integritetspolicy är utarbetad för att skydda dig som person och de rättigheter du har för att hantera de uppgifter vi samlar in om dig. Med hänsyn tagen till detta har du följande rättigheter:

7.1 Lek & Lär kommer på begäran av dig, eller på eget initiativ, att korrigera, radera eller komplettera uppgifter som upptäcks vara felaktiga eller ofullständiga.

7.2 Tillgång till de personuppgifter vi har samlat in om dig.
Kort och gott innebär det att du har rätt att begära ut de uppgifter vi samlat in om dig för att kunna fullfölja vårt åtagande mot dig som kund. Du har rätt att inom rimlig tid, som mest en månad, få ut de efterfrågade uppgifterna.

7.3 Rättelse/korrigering av dina personuppgifter.
På begäran av dig kommer vi att så snabbt som möjligt rätta eller komplettera ofullständiga uppgifter om dig.

7.4 Radering av dina personuppgifter.
Du har rätt att begära att dina personuppgifter raderas om de inte längre är nödvändiga för de uppgifter de samlades in för. Det kan dock finnas lagkrav som gör att vi inte omgående kan radera dina uppgifter med hänsyn tagen till bokförings- och skattelagstiftning eller när det finns andra legitima skäl till varför uppgifterna måste sparas, till exempel obetalda skulder.

7.5 Begränsning av behandling.
Du har rätt att begära att dina personuppgifter behandlas enbart för vissa avgränsade ändamål. Du kan begära begränsning när du anser att dina uppgifter är felaktiga och du har begärt rättelse. Under tiden uppgifterna granskas begränsas behandlingen av dem.

8. Hur länge sparar vi dina uppgifter

Dina uppgifter sparas så länge det är nödvändigt utifrån krav i lag (bokföringslagen) eller för att fullgöra våra åtaganden mot dig som kund, till exempel för att uppfylla leverans- och garantiåtaganden. För att underlätta för dig som kund gällande ev. reklamation- och garantiåtaganden sparar vi din order i som mest 1 år och 1 månad. Detta innefattar ditt namn, din adress, ditt telefonnummer och din e-post.
Dina uppgifter sparas aldrig längre än vad som är tillåtet enligt dataskyddsförordningen.

9. Det är inte alltid lätt att förstå sina rättigheter. Vill du veta mer eller framföra dina synpunkter till oss är du mer än välkommen att göra det via denna länk:

10. Du kan också kontakta Datainspektionen om du är missnöjd med hur vi hanterar dina personuppgifter.

 

Handla som:
Produkter